این مقاله بخشی از طرح تم هاینلاین است. آکادمی فانتزی طی این طرح به بررسی مختصر برخی آثار «رابرت آنسون هاینلاین» (نویسندهی بزرگ علمیتخیلی و یکی از سه غول بزرگ علمیتخیلی) خواهد پرداخت. برای آشنایی بیشتر با این طرح از صفحهی مخصوص آن بازدید فرمایید.
فهرست پرسشهای مکرر[1] نکات مهم دربارهی زندگی هاینلاین و آثارش را به طور خلاصه فهرست کرده است. این ترجمه از نسخهی کوتاه شده و زبانِ اصلیِ آلمانی است.
این نوشته به خصوص برای کسانی مفید است که تا به حال دربارهی هاینلاین مطالعهای نداشتهاند و از طبقهبندی نوشتههای هاینلاین اطلاع ندارند و نمیدانند برای هاینلاین خواندن از کجا شروع کنند.
زندگی هاينلاين
۱) زندگينامهی هاينلاين به چه شرح است؟
الف) تولد: متولد هفتم ژوئيه ۱۹۰۷ (۰۷/۰۷/۰۷) در شهر باتلر [2] ايالت ميسوری ايالات متحدهی آمريکا در خانهی پدربزرگ مادری. سومين فرزند از هفت خواهر و برادر (سه برادر و سه خواهر).
ب) محل زندگی:
• تا حدود سن ۷ سالگی در باتلر، ايالت ميسوری
• تا حدود سن ۱۸ سالگی در کانزاس، ميسوری
• ۱۹۲۵-۱۹۲۹ آناپوليس، مريلند
• ۱۹۳۰ مدت کوتاهی در شهر نيويورک
• ۱۹۳۵-۱۹۴۲ لسآنجلس، کاليفرنيا
• ۱۹۴۲-۱۹۴۵ فيلادلفيا، پنسيلوانيا
• ۱۹۴۵-۱۹۴۹ لسآنجلس، کاليفرنيا
• ۱۹۵۰-۱۹۶۶ کلرادو اسپرينگز، کلرادو
• ۱۹۶۶-۱۹۸۶ سانتا کروز، کاليفرنيا
• ۱۹۸۶-۱۹۸۸ کارمل، کاليفرنيا
پ) تحصيلات:
• ۱۹۲۰-۱۹۲۵ دبيرستان مرکزی شهر کانزاس
• ۱۹۲۵ جونيور کالج شهر کانزاس
• ۱۹۲۵-۱۹۲۹ دانشکدهی افسری نيروی دريايی در آناپوليس
• ۱۹۳۵ دانشگاه يو.سی.ال.ای. لسآنجلس، ترک تحصيل بدون اخذ مدرک
ت) خدمت سربازی:
• ۱۹۲۵-۱۹۲۹ دانشجوی دانشکدهی افسری نيروی دريايی در آناپوليس
• ۱۹۲۹-۱۹۳۴ افسر نيروی دريايی، پايان خدمت به دليل ابتلا به سل
ث) زندگی زناشويی:
• ۱۹۳۰ همسر اول، از جزئيات اطلاعی در دست نيست. طلاق پس از يک سال
• ۱۹۳۲-۱۹۴۷ همسر دوم، لسلين مکدانلد
• ۱۹۴۸-۱۹۸۸ (فوت هاينلاين) همسر سوم، ويرجينيا دوريس گرستنفلد [3]
ج) وفات: ۱۲ ماه مه ۱۹۸۸ در کارمل، کاليفرنيا، در اثر اتساع ريه و ایست قلبی، در خواب. خاکستر او را در اقيانوس آرام به آب سپردند.
۲) آيا هاينلاين فراماسونر بود؟
به گفتهی همسرش، خير. گويا هاينلاين در زمان جوانی به اين تشکل علاقه داشته، اما وسع مالی لازم برای پيوستن به آن را نداشته است. بعدتر که امکانات مادی او بيشتر شد، توجهش را به سوی مسائل ديگر معطوف کرده بود.
۳) آيا هاينلاين عضو کليسای مورمونها بود؟
خير. با اين که اين فرقهی مذهبی چند بار در کتابهای او ذکر شده و معمولاً به شکل مثبتی به تصوير کشيده میشود، هاينلاين به آن تعلق نداشت. او به عنوان يک متديست تربيت شده بود، هرچند که در عنفوان جوانی به مذاهب رسمی پشت کرد.
۴) وضع سلامتی هاينلاين چگونه بود؟
هاينلاين چند بار در طول زندگی به بيماریهای سختی مبتلا شده است. اگر اين دورههای طولانی بيماری نبود، شايد او هرگز نويسندهی علمی-تخيلی نمیشد.
هاينلاين قسمت اعظم خدمت افسری خود را در ناوبر بزرگی به نام يو.اس.اس. لکسينگتن [4] گذراند. سپس بر خلاف ميل خود و افسران مافوقش به ناو کوچکتری به نام يو.اس.اس. راپر [5] فرستاده شد. تاب و تکان اين ناو در تلاطم دريا به خاطر اندازهی کوچکتر، بسيار بيشتر از لکسينگتن بود و هاينلاين دريازدگی شديدی گرفت که بر اثر ضعف ناشی از آن، به سل نيز مبتلا و در سال ۱۹۳۴ از خدمت اخراج شد. فشار مالی و ناگزيری از پرداخت قسط خانه در نهايت او را در سال ۱۹۳۹ به نويسندگی کشاند.
در سال ۱۹۷۰ هاينلاين به التهاب شديد صفاق[۶] مبتلا شد که نزديک بود به مرگش منجر شود و او را نزديک به دو سال از نوشتن بازداشت. هنگامی که به بيمارستان فرستاده شد، نوشتن اولين نسخهی «از هیچ شیطانی هراسی ندارم»[7] را به پايان رسانده بود. از آنجايی که هاينلاين بستری بود و امکان تصميمگيری نداشت، داستان با توافق همسر او و مشاورش بدون تغييری منتشر شد. نتيجه داستانی در هم و برهم و وهمآلود است که بیشک اگر هاينلاين امکانش را داشت، آن را پيش از انتشار کوتاه و تصحيح کرده بود.
در اواسط دههی هفتاد ميلادی هاينلاين به نوعی گرفتگی شاهرگ گردن مبتلا شد که رساندن خون به مغزش را دشوار میکرد. به گفتهی خود او، روزی ۱۶ ساعت میخوابيد و بقيهی اوقات هم به پشيزی نمیارزيد[8]. در اين دوران رمانی نوشت که طبق توصيهی همسرش آن را هرگز منتشر نکرد.
در سال ۱۹۷۷ هاينلاين دچار نوعی حمله شد که آن را میتوان نوعی مرحلهی ابتدايی حملهی مغزی دانست. اين حمله منجر به يک عمل جراحی برای باز کردن گرفتگی شاهرگ گردن شد و هاينلاين پس از گذراندن دورهی نقاهت قوای فکری و ذهنی خود را بازيافت و در وضعی بسيار بهتر از سالهای پيش از آن بود.
۵) آيا هاينلاين دارای فرزند بود؟
خير. هاينلاين هرگز فرزندی نداشت و همسران او نيز چه از او و چه از شريک زندگی ديگر صاحب فرزند نشدند. او همچنين هيچگاه کودکی را به فرزندخواندگی قبول نکرد (در طی سالها افراد فراوانی مدعی شدند که فرزند هاينلاين بودهاند، اما با تحقيق بيشتر نادرستی ادعاهای آنان ثابت شد).
از قرار معلوم هاينلاين توان جسمی لازم برای پدر شدن را نداشت، شايد به دليل تغذيهی نامناسب در زمان کودکی. در دورانی که صاحب فرزند شدن امری بديهی بود، از سه برادر او تنها يکی پدر شد، از اين رو ممکن است در خانوادهی هاينلاين نوعی اختلال ژنتيکی وجود داشته باشد.
ويرجينيا هاينلاين
۱) زندگينامهی ويرجينيا به چه شرح است؟
الف) تولد: ۲۲ آوريل ۱۹۱۶ در بروکلين، نيويورک. دارای يک برادر کوچکتر.
ب) محل زندگی:
• ۱۹۴۲-۱۹۴۵ فيلادلفيا، پنسيلوانيا
• ۱۹۴۵-۱۹۴۹ لسآنجلس، کاليفرنيا
• ۱۹۵۰-۱۹۶۶ کلرادو اسپرينگز، ايالت کلرادو
• ۱۹۶۶-۱۹۸۶ سانتا کروز، کاليفرنيا
• ۱۹۸۶-۱۹۸۸ کارمل، کاليفرنيا
• ۱۹۸۹-۲۰۰۳ جکسنويل، فلوريدا
پ) تحصيلات: ليسانس شيمی و روانشناسی از دانشگاه نيويورک، ۱۹۳۷
ت) خدمت سربازی:
• ۱۹۴۳-۱۹۴۶ نيروی دريايی ايالات متحده، نيروی زنان داوطلب برای خدمات ضروری [9]
• ۱۹۴۶-۱۹۵۵ نيروی کشيک
ث) زندگی زناشويی: ازدواج با رابرت ا. هاينلاين در سال ۱۹۴۸ تا زمان مرگ همسر در ۱۹۸۸
ج) وفات: ۱۸ ژانويه ۲۰۰۳ در جکسنويل، ايالت فلوريدا، هنگامی که به خاطر شکستگی لگن خاصره در بيمارستان به سر میبرد. خاکستر او را در اقيانوس آرام به آب سپردند.
۲) چرا ويرجينيا دارای اهميت است؟
برای خوانندگانی که هنوز داستانهای «دنیای گسترشیافته»[10] و «نالههایی از گور»[11] را نخواندهاند و با ريشههای اين داستانها در زندگی هاينلاين آشنا نيستند، ممکن است چنين سؤالی پيش بيايد. عذر آنها موجه است.
هرچند که خانم هاينلاين مستقيماً نوشتن داستانهای هاينلاين را بر عهده نداشت، اما وجود او در پيدايش و شکلگيری آثار هاينلاين بسيار مهم و تأثيرگذار بود. از زمان ازدواج در سال ۱۹۴۸ خانم هاينلاين علاوه بر همسر، نقش مدير برنامه و منشیِ هاينلاين را بازی میکرد، با او به پروراندن ايدهها برای نوشتن میپرداخت و اولين خوانندهی آثار او بود. پس از جنگ جهانی دوم خانم هاينلاين بيش از هر شخص ديگری بر تکامل آثار هاينلاين و حتا وجود آنها تأثير گذاشته است. دست کم هفت رمان از آثار هاينلاين را مستقيماً مديون خانم هاينلاين هستيم، چرا که او از همسرش بيش از دو دهه پرستاری کرد و او را زنده نگه داشت، امری که بدون فداکاری، محبت و نزديکی او به هاينلاين ممکن نبود. طرفداران هاينلاين به جينی هاينلاين همان قدر محبت و احترام بدهکارند که به خود نويسنده.
۳) «تيکی» کيست؟
در زمان کودکی ويرجينيا هاينلاين پدرش او را گاهی به شوخی تيکی صدا میکرد، بر اساس داستانی به نام ريکی-تيکی-تاوی[12]. بر همين پايه تيکی نام محبتآميزی بود که هاينلاين برای همسرش به کار میبرد و در کتاب «اشرافزادهی آواره»[13] نيز به آن اشاره شده است.
نويسندهای به نام هاينلاين
۱) «قوانين نوشتن» هاينلاين کدامند؟
اين قوانين که در مقالهای به نام «نویسندگی در ادبیات گمانهزن» در سال ۱۹۴۷ منتشر شدند، کماکان هنوز به قوهی خود باقی هستند.
n
نويسنده:
۱- باید بنویسد.
۲- باید نوشتهای را که شروع کرده تمام کند.
۳- بايد از بازنويسی حذر کند، مگر این که تقاضای ناشرش باشد.
۴- باید کارش را به بازار ارائه کند.
۵- و آنقدر به ارائه کردن ادامه دهد تا خريداری بيابد.
۲) هاينلاين از چه اسامی مستعاری استفاده میکرد؟
• Robert A. Heinlein (اغلب آثار)
• R.A. Heinlein (سال ۱۹۵۰-۱۹۴۹)
• Anson MacDonald (چند داستان پيش از جنگ جهانی دوم)
• Lyle Monroe (چند داستان پيش از جنگ)
• John Riverside (يک رمان فانتزی پيش از جنگ)
• Caleb Saunders (يک داستان کوتاه ع.ت.ف. پيش از جنگ)
• Simon York (يک داستان کارآگاهی پس از جنگ)
جالب است که جان و. کمپبل جونيور، دوست و مشوق هاينلاين و مدير مجلهی آ.اس.اف. [14] يک بار خبر انتشار داستانی از هاينلاين را داد، اما بعد آن داستان با نام مستعار آنسون مکدانلد منتشر شد.
۳) حقوق آثار هاينلاين متعلق به کيست؟
هاينلاين پيش از مرگ اغلب حقوق آثار خود را به شرکتی (trust company) منتقل کرده بود که مديريت آن را خود او و همسرش به عهده داشتند. پس از فوت هاينلاين، شرکت تحت نظر همسرش فعاليت میکرد تا او نيز جان سپرد. در حال حاضر شرکت توسط سه نفر از نزديکان و محارم زوج اداره میشود و درآمد آن به مصارف خيريه میرسد. به عنوان مثال درآمد تعدادی از کتابهای نوجوانان وقف کتابخانهی شهر باتلر، زادگاه هاينلاين شده يا مخارج کرسی استادی هاينلاين در دانشکدهی فضانوردی دانشگاه آناپوليس و جايزهی هاينلاين برای پيشرفت اقتصادی فضايی از اين راه تأمين میشود.
آثار هاينلاين
۱) «تاريخ آينده» [15] به چه معناست؟
«تاريخ آينده» به معنی تاريخ بشريت در آثار هاينلاين از جنگ جهانی دوم تا سفر انسان به کرات ديگر و بعد از آن است. اين برههی زمانی در تعدادی از داستان کوتاه و رمانهای هاينلاين به دقت توصيف میشود که در سالهای ۱۹۴۲-۱۹۳۹ و ۱۹۵۰-۱۹۴۶ نوشته شدهاند. مکملاتی از سالهای ۱۹۶۲ و ۱۹۷۳ نيز جزو اين مجموعه شمرده میشود.
با اين که تعداد کمی از شخصيتها در اين مجموعه تکرار میشود، وقايع، اختراعات و پيشرفتهای علمی زمينهای يکدست و همگون برای ثبت «تاريخ» میسازد.
۲) کدام داستانها جزو مجموعهی «تاريخ آينده» به حساب میآيند؟
به ترتيب تاريخ انتشار
• Life-Line
• Let There Be Light
• The Roads Must Roll
• Blowups Happen
• The Man Who Sold the Moon
• Delilah and the Space-Rigger
• Space Jockey
• Requiem
• The Long Watch
• Gentlemen, Be Seated!
• The Black Pits of Luna
• !It's Great to Be Back
• We Also Walk Dogs
• Searchlight
• Ordeal in Space
• The Green Hills of Earth
• Logic of Empire
• The Menace from Earth
• If This Goes On
• Coventry
• Misfit
• Methuselah's Children
• Universe
• Common Sense
• Time Enough for Love
۳) «دنيای اسطوره»[16] يعنی چه؟
در دستهبندی آثار هاينلاين، «دنيای اسطوره» شامل اغلب آثار جديدتر اوست که به ماجراهای لازاروس لانگ[17] و خانوادهی بزرگ او میپردازد. طرح کلی اين سلسلهداستانها وجود تعداد بیشماری از جهانهای هستی موازی است که اغلب آنها بر اساس تصورات نويسندگان مختلفی به وجود آمدهاند. قهرمانان به اين جهانها پا میگذارند و با عناصری که بر پايهی تخيل داستانسرايان شکل گرفتهاند روبهرو میشوند.
۴) کدام داستانها به سری «دنيای اسطوره» تعلق دارند؟
به ترتيب زمان انتشار:
• Time Enough for Love
• Number of the Beast
• The Cat Who Walks Through Walls
• To Sail Beyond the Sunset
۵) آيا آثار منتشرنشدهای از هاينلاين وجود دارد؟
بله و خير. به عبارت ديگر، هر آنچه که «ارزش انتشار» را داشته، منتشر شده است. آخرين اثر مهم و چاپنشدهی هاينلاين «زندگی، از آن ما» [18] بود که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. «شمارهی وحش» [19] که در سال ۱۹۷۵ نوشته شده و به توصيهی همسر هاينلاين چاپ نشده بود، بعدها با تغيير و تعديل به چاپ رسيد. از هاينلاين مقدار زيادی طرح و ايده برای نوشتن داستان به جا مانده است. يکی از طرحهای کاملتر به اسپايدر رابينسن[20] سپرده شد که آن را تبديل به يک رمان کامل کرد. اين که نويسندگان ديگری به بازسازی طرحها و ايدههای به جا مانده از هاينلاين بپردازند، چندان محتمل نيست.
۶) تفاوت بين کتابهای مخصوص نوجوانان از قلم هاينلاين و کتابهايی که او برای بزرگسالان نوشته است چيست؟
تفاوت بزرگی در کار نيست. بزرگسالان هم از خواندن کتابهای نوجوانان هاينلاين لذت میبرند و داستانهای بزرگسالانهی او آن قدر ساده و قابل فهم نوشته شدهاند که برای نوجوانان نيز مناسب باشند. تنها تفاوت بين دوازده کتاب نوجوانان و تعدادی داستان که هاينلاين برای مجلهی Boys' Life نوشت با آثار ديگر او، تا حدودی حذر از اشارههای جنسی و ضمناً نوعی اخلاقيات سادهشده است.
واقعيت اين است که «جنگاورانِ اخترناو»[21] به عنوان کتاب نوجوانان نوشته شد و پس از آن که بنگاه انتشاراتی Scribner's آن را نپذيرفت، توسط Putnam به عنوان کتاب بزرگسالان به چاپ رسيد.
۷) «بوگندوها»[22] چيستند؟
استينکروز يا «بوگندوها» (اصطلاح خود هاينلاين) سه داستان کوتاه را دربرمیگيرد که در اوايل اشتغال به نويسندگی هاينلاين قبل از جنگ جهانی دوم نوشته شدند. اين داستانها در مجلههای ارزانقيمت کاهی آن دوران به چاپ رسيدند و جز يک استثنا هرگز دوباره منتشر نشدند. هاينلاين تمام پيشنهادات چاپ دوبارهی آنها را رد کرد و هيچکدام را در مجموعههای داستانهای خود تکرار نکرد. اجراکنندگان وصايای ادبی او اين روش را دنبال میکنند و محتمل نيست که اين داستانها در آينده منتشر شوند. نام داستانها:
• Beyond Doubt (آوريل ۱۹۴۱)
• My Object All Sublime (فوريه ۱۹۴۲)
• Pied Piper (مارس ۱۹۴۲)
تا جايی که میدانيم، حق با هاينلاين است و داستانها لايق اين لقب هستند.
۸) جريان اين نسخههای کامل و کوتاهنشدهی داستانهای هاينلاين که در سالهای اخير به بازار فرستاده میشوند، از چه قرار است؟
زمانی که هاينلاين کتابها و داستانهای خود را مینوشت و منتشر میکرد (البته صحبت از بازار نشر ايالات متحده است)، تعداد زيادی از آنها طبق نظر ناشر و برای جلب خوانندهی بيشتر کوتاه شدند و مورد جرح و تعديل قرار گرفتند. پس از مرگ او، قراردادها و پيمانهای تجاری مختلف با ناشران پايان گرفت و همسرش تعدادی از آنها را به شکل اوليه منتشر کرد. به عبارت ديگر، هر آنچه که پيش از سال ۱۹۹۰ از هاينلاين منتشر شده، نسخهی مورد نظر ناشر و دستکاریشده است و انتشارات پس از ۱۹۹۰ نسخههای اصلی و دستنخورده هستند. مرگ ويريجينيا هاينلاين نيز تغييراتی به وجود آورد و زمينه را برای انتشار مجدد داستانهايی از قبيل «زندگی، از آن ما» (انتشار در سال ۲۰۰۴) فراهم ساخت.
در حال حاضر نسخههای اصلی آثار هاينلاين منتشر میشوند. تنها استثنا «غریبهای در غریبآباد»[23] است که هر دو نسخهی آن منتشر میشود، وضعی که در دنيای ادبيات بسيار به ندرت پيش میآيد.
۹) آيا ترتيب خاصی برای خواندن آثار هاينلاين وجود دارد؟
در واقع خير. داستانهای هاينلاين به ندرت چندبخشی و دنبالهدار هستند، با اين که بعضی از آنها به هم مربوطند. خوانندگان جديد هاينلاين بايد بدانند که هر داستانی از او موافقان و مخالفان خود را دارد و در نتيجه هرگونه توصيه برای خواندن آثارش باعث ايجاد بحث و جدل خواهد بود.
اين داستانها دارای خط داستانی واحد هستند و توصيه میشود که به اين ترتيب خوانده شوند:
1) Time Enough for Love
2) Number of the Beast
3) The Cat Who Walked Through Walls
4) To Sail Beyond the Sunset
اين داستانها بهتر است به کناری نهاده شوند تا خواننده با بعضی ديگر از آثار هاينلاين آشنا شود، چرا که از نمونههای ضعيفتر نوشتههای او هستند و ممکن است باعث بدفهمی خواننده دربارهی کيفيت آثار هاينلاين شوند:
1) I Will Fear No Evil
2) Sixth Column
3) Beyond This Horizon
همين طور بهتر است که «غریبهای در غریبآباد» اولين داستانی که از هاينلاين میخوانيد نباشد، زيرا جايگاهی جداگانه را در فهرست آثار او داراست و قابل مقايسه با نوشتههای ديگرش نيست.
۱۰) کدام داستان هاينلاين را اول از همه بخوانم؟
دراين باره هم اتفاق نظری بين هواداران هاينلاين وجود ندارد، اما کسی که قرار است از آثار هاينلاين خوشش بيايد، احتمالاً اين داستانها را دوست خواهد داشت:
• The Past Through Tomorrow
• Citizen of the Galaxy
• Have Space Suit - Will Travel
• Double Star
• The Door into Summer
پس از خواندن اين داستانها، آثار زير نيز برای شناخت بيشتر هاينلاين توصيه میشوند:
• Starship Troopers
• The Moon is a Harsh Mistress
• Friday
• Glory Road
• Stranger in a Strange Land
• Time Enough for Love
از اينجا به بعد انتخاب و خواندن کتابهای هاينلاين به عهدهی خود شماست. کوهی از کتابهای خواندهنشدهی هاينلاين در برابر شما وجود دارد که کشف و لذت بردن از آنها مايهی حسد طرفداران ديرينتر اوست.
۱۱) کدام فيلمها بر اساس داستانهای هاينلاين ساخته شدهاند؟
الف) Destination Moon (سال ۱۹۵۰)
يکی از اولين فيلمهای علمیتخيلی نسبتاً واقعگرايانه و درخشان به کارگردانی Irving Pichel.
ب) Project Moonbase (سال ۱۹۵۳)
ساخت اين فيلم کوتاه (۶۳ دقيقه) داستان نسبتاً مفصلی دارد. در اوايل دههی پنجاه ميلادی هاينلاين با تهيهکنندهای به نام جک سيمن[24] جهت ساخت يک سريال تلويزيونی علمیتخيلی برای بزرگسالان همکاری میکرد. تا آن زمان سريال تلويزيونی ع.ت. تنها برای کودکان وجود داشت. هاينلاين برای ۱۳ قسمت سريال فيلمنامه نوشت که ۹ قسمت از آنها بر اساس بعضی از داستانهای معروف او بود. بعد از آنکه قسمت اول سريال تحت عنوان Ring Around the Moon به طول ۴۷ دقيقه برای پخش تلويزيونی ساخته شد، سيمن ناگهان تصميم گرفت که از محبوبيت ناگهانی فيلمهای ع.ت. بهره ببرد. او بدون اطلاع و تأييد هاينلاين به استوديو رفت و با ساخت ۱۶ دقيقهی ديگر، داستان کوتاهی را که برای پخش تلويزيونی نوشته شده بود تبديل به يک فيلم آبکی سينمايی کرد. Project Moonbase (نام سينمايی فيلم) موفقيتی به دست نياورد و هاينلاين ديگر تمايلی به سر و کار داشتن با آن نداشت.
پ) The Brain Eaters (سال ۱۹۵۶)
اين فيلم بیارزش کپی سخيفی از داستان The Puppet Masters بود و هاينلاين سازندگان آن را به دادگاه کشاند. به او مبلغی به عنوان خسارت پرداخت شد و قرار بود که قسمتهای متعلق به داستان هاينلاين از فيلم چيده شود. اين که آيا اين کار انجام گرفت يا نه معلوم نيست، چرا که فيلم هنوز هم مشخصاً بخشهايی از داستان The Puppet Masters را دربرمیگيرد. نکتهی جالب برای طرفداران ع.ت. ظاهرشدن کوتاه لئونارد نيموی[25] در فيلم است.
ت) Starship Troopers (سال ۱۹۸۹ - Uchu no senshi)
اين نسخهی انيمه چندان شباهتی به اصل داستان هاينلاين ندارد.
ث) Robert A. Heinlein's Red Planet (سال ۱۹۹۴)
اين کارتون سهقسمتی نيز تنها اقتباسی ضعيف از داستانهای هاينلاين است.
ج) Robert A. Heinlein's The Puppet Masters (سال ۱۹۹۴)
به دليل وجود سريالی به نام The Puppet Master سازندگان به انتخاب اين نام طويل و جدا کردن حساب خود ناچار بودند. اين فيلم شروع نسبتاً خوبی دارد و تغييراتی که در داستان به وجود آمده قابل پذيرش و منطقی هستند. از نيمهی دوم به بعد فيلم خراب میشود.
چ) Starship Troopers (سال ۱۹۹۷)
به کارگردانی Paul Verhoeven و بودجهای نزديک ۹۰ ميليون دلار که باعث شد طرفداران هاينلاين به حال داستان محبوب خود بگريند.
۱۲) دستگاهی که میگويند هاينلاين در جنگ جهانی دوم اختراع کرده کدام است؟
کسی پاسخ اين سؤال را نمیداند. در سال ۱۹۴۷ هاينلاين در مقالهای با عنوان «نویسندگی در ادبیات گمانهزن» [26] از اختراع دستگاهی برای يک داستان ع.ت. سخن میگويد. گويا يکی از همدورههای او در نيروی هوايی از روی تشريح هاينلاين دستگاه را ساخته و از آن استفاده کرده است. با وجود تحقيقات فراوان چند و چون اين قضيه هرگز روشن نشد. با توجه به پيشينه و روحيات هاينلاين، ممکن است که او تنها سربهسر خوانندگان خود گذاشته باشد.
۱۳) آيا «تخصص به درد حشرهها میخورد» [27] از قلم هاينلاين است؟
بله، آن را میتوان در Time Enough for Love يافت. برای خواندن متن کامل به اينجا مراجعه کنيد.
منبع: Robert A. Heinlein FAQ
------------------------------------------------------------------------------
پانویسها:
[1] FAQ: Frequently Asked Questions
[2] Butle
[3] Gerstenfeld
[4] USS Lexington
[5] USS Roper
[6]پوست نازکی که رودهها در آن قرار دارند و شکم را از پايينتنه جدا میکند
[7]I Will Fear No Evil
[8] Slept 16 hours a day and wasn't worth a hoot the other eight.
[9] WAVES: Women Accepted for Voluntary Emergency Service
[10] Expanded Universe
[11] Grumbles from the Grave
[12] Rikki-Tikki-Tavi
[13] Tramp Royale
[14] ASF: Astounding Science Fiction
[15]Future History
[16] World-as-Myth
[17] Lazarus Long
[18] For Us, the Living
[19] Number of the Beast
[20] Spider Robinson
[21] Starship Troopers
[22] Stinkeroos
[23] Stranger in a Strange
[24] Jack Seaman
[25]Leonard Nimoy، او بعدها در نقش مستر اسپاک در سريال پيشتازان فضا به معروفيت جهانی رسيد
[26] On the Writing of Speculative Fiction
[27] Specialization is for insects