آکادمی فانتزی – ۲۰۰ صفحه از شعرهای قدیمی و منتشر نشدهی نویسندهی ارباب حلقهها دربارهی افسانهی آرتور است و حکایتهایی از بریتانیای باستانی کهنتر را روایت میکند و در آن خبری از سرزمین میانه نیست.
این داستانی است از دنیایی سیاه، از شوالیهها و شاهدختها، شمشیرها و جادو، جستجوها و خیانتها و به قلم جیآرآر تالکین. اما داستان سرزمین میانه نیست، بلکه داستانی است از بریتانیای باستان و این کار منتشر نشدهی قدیمی است از نویسندهی ارباب حلقهها که در آن آراگورن و گندالف و فردو ایفای نقش نمیکنند، بلکه شخصیت اول آن شاه آرتور است.
انتشارات هارپر کالینز اعلام کرد که حق چاپ شعرِ سقوط آرتور را خریداری کرده است، این اثر تا به حال منتشر نشده و برای اولین بار ماه می آینده منتشر خواهد شد. این کتاب بیشتر از ۲۰۰ صفحه خواهد داشت. داستان تالکین از حکایتهای جئوفری از مونموث و توماس مالوری دربارهی شاه آرتور الهام گرفته شده و به صورت شعر بازگو شده است. داستان در آخرین روزهای سلطنت آرتور میگذرد، تالکین در شعر نبرد شاه پیر را با موردرد غاصب برای حفظ کشورش تعریف میکند و با رفتن آرتور و گوین به جنگ آغاز میشود.
کریستوفر تالکین، پسر تالکین، کسی که کتاب را ویرایش کرده و توضیحات لازم را به آن افزوده، گفت: «به خوبی نمایان است که سویهی برجسته در شعر پدرم علاقهی فراوان او به شعر همصدای "شمالی" است. در سر گوین و شوالیهی سبز او توانایی خود را در ترجمهی شعر همصدای سدهی ۱۴ میلادی به انگلیسی مدرن با همان معیارها نشان میدهد. آن اشعار هماکنون به شعر ناتمام و منتشرنشدهی سقوط آرتور افزوده شدهاند.»
تالکین نگارش سقوط آرتور را چند سال پیش از «هابیت» آغاز کرد. این کتاب آخرین کتاب از سری «تازه» است که از این نویسنده انتشار مییابد و دربرگیرندهی «افسانهی سیگورد و گودرون» (۲۰۰۹) و داستان ناتمامی از سرزمین میانه با عنوان «فرزندان هورین» (۲۰۰۷) است.
برای کریس اسمیت، ویراستار کتاب در انتشارات هارپر کالینز، خبر این که تالکین کار کتاب سقوط آرتور را به پایان برده، غیرمنتظره بود. او گفت: «اگرچه عنوان این کتاب از زندگینامهی همفری کارپنتر و نامههای شخصی تالکین شناخته شده بود، اما هرگز تصور نمیکردیم این کتاب نور خورشید را ببیند.»
او توضیح داد که کار قدیمی منتشر نشده شگفتآور است و در ادامه گفت که: «این داستان زندگی تازهای به یکی از بزرگترین قهرمانان بخشید و او را از چنگ متن رمانتیک مالوری نجات داد و آرتور را به عنوان یک شخصیت کامل و فردی بسیار انسانی که باید برعلیه بزرگترین خیانتها مبارزه کند تا کشور موردعلاقهاش را آزاد نماید، معرفی کرد.»
او افزود که: «هر چند استفادهی تالکین از شعرهای به این معنا است که در این اثر شعر به طور تخصصیتری مد نظر بوده است،اما ما دوست داریم فکر کنیم که ماجرای شاه آرتور یکی از آن داستانهایی خواهد بود که بیشتر خوانندگان آثار مطرح او به آن علاقهمند خواهند شد.»
«در سقوط آرتور بنمایههایی از هویت گمشده، خیانت و قربانی کردن برای افتخار بزرگتر را پیدا میکنیم که در دیگر کارها مانند ارباب حلقهها نیز طنینانداز هستند، اما کسی که به دنبال شباهتهای بیشتر میگردد چیزی از جادو یا شمشیرهای جادویی پیدا نخواهد کرد. از این رو سقوط آرتور به سر گوین و شوالیهی سبز یا افسانهی سیگورد و گودرون نزدیکتر است.»
و در اینجا میتوانید بخش آغاز شعر «تازه» را ببینید:
«آرتور قصد شرق کرده
نبردش با یورشی وحشیانه آغاز خواهد شد ،
آن سوی دریاها سوار بر کشتی به سوی سرزمینهای ساکسون،
از قلمرو تباهی رومیها گذر خواهد کرد.
بدین سان جزر و مد زمان میپیچد به عقب
و کافر به پستی، امیدش او را برمیانگیزاند،
که با کشتیهای غارت شده چیز بیشتری نباید شکار کنند
بر روی کرانههای درخشان و آبهای کمژرفِ
بریتانیای جنوبی، در پی غنیمت.»
جان گارث، مولف کتاب «تالکین و نبرد بزرگ» از قطعههایی که دیده بود گفت که نشانهی خوبی دیده میشود: «در سقوط آرتور، تالکین آرتور را در حال رفتن به جنگ ساکسونها در میرکوود، نه میرکوود سرزمین میانه، بلکه جنگلهای بزرگ آلمانی نشان میدهد.برای دانستنِ این که آیا داستان با بهترین داستانهای تالکین همپایی میکند یا خیر ، باید تا زمان انتشار کامل صبر کنید، اما قطعههایی که تاکنون منتشر شدهاند تحسینبرانگیز هستند و تالکین را در تاریکی در حالت نوشتن و احضار یکی از بدنامان بزرگ تاریخ انگلستان نشان میدهد، موردرد: تختخوابش سترون است؛ اشباح سیاهِ / آرزوی سیرنشدنی و خشم وحشی / در ذهنش سر از تخم برمیآورند تا صبح غمافزا.»
«هر افزودنی به سنت آرتوری به دست نویسندهای بزرگ پذیرفتنی است، این یکی نیز هیجانانگیز است زیرا چیزی را به تصویر ما از تخیل بزرگ مدرن اضافه میکند.»